Foto:

Roger Bernat

Director i dramaturg

Teatre / El Zoo de Vidre

Roger Bernat: “Estic condemnat a treballar en espais suposadament moderns”

Si hi ha un artista escènic que hagi marcat profundament l’escena barcelonina dels últims vint anys aquest és Roger Bernat. Iconoclasta, irreverent, a voltes poca-solta, el director i dramaturg va crear una manera de fer teatre que l’han portat a fer la volta al món. Té espectacles, com La consagració de la primavera o Hamlet, please continue, que han estat als cinc continents. Ara el tenim al Lliure amb un projecte que passa per recuperar la versió que Fabià Puigserver va muntar del Terra baixa de Guimerà el 1990. L’ha volgut copiar amb un càsting que canviarà cada nit.

L’objectiu de Bernat és, segons ens explica, “desmuntar l’espectacle del Fabià perquè sis actors el facin des de la seva experiència”. Sis intèrprets que no se saben el text, que tindran un vídeo del muntatge original i uns auriculars per seguir el text. Sembla fàcil, oi? Doncs, el director diu que no. “De vegades, el més difícil és no afegir res”, apunta.

Roger Bernat assajant 'Terra baixa' al Lliure. Foto: Sílvia Poch
Roger Bernat assajant ‘Terra baixa’ al Lliure. Foto: Sílvia Poch

Bernat diu haver quedat estupefacte davant de l’entrega dels intèrprets, per la seva vulnerabilitat, perquè els col·loca en un lloc molt difícil. També ha quedat molt sorprès de la seva professionalitat i les habilitats que tenen d’estar en escena, de “trencar-se sense res”.

De vegades, és difícil etiquetar Bernat. Director, artista, performer? “Sempre he reclamat la meva filiació teatral”, assegura. I defensa que, sobretot, és dramaturg, que el seu origen és el teatre, tant se val el que faci. I és un ferm defensor d’aquest art. “El teatre ens permet reflexionar sobre com ens comportem nosaltres com a societat”, diu. I afegeix: “És la disciplina que fa art de les relacions humanes”.

Els actors de 'Terra baixa' escoltant les indicacions de Roger Bernat al Teatre Lliure. Foto: Sílvia Poch
Els actors de ‘Terra baixa’ escoltant les indicacions de Roger Bernat al Teatre Lliure. Foto: Sílvia Poch

Però és crític amb el teatre, diguem-ne, convencional, el que “fa cinema frustrat”. “El teatre té un univers molt més ampli del que ens proposa la pantalla”, assegura.

“Tinc la sensació que faig teatre premodern, en el sentit que ara veureu un espectacle de Terra baixa que prové del teatre amateur, més de l’Enric Borràs que del Lluís Homar”, afirma. Afegeix que sempre que el deixin entendre el teatre des d’aquest vessant més popular, “allà on la dialèctica entre personatge i actor és visible”, sempre hi serà. “És una dialèctica que m’interessa veure, m’interessa l’andamiatge teatral, i m’interessa menys quan intentem esborrar tota la parafernàlia que envolta el teatre”, dispara.

'La consagració de la primavera', de Roger Bernat. Foto: Blenda i Carlos Natan López Nazario
‘La consagració de la primavera’, de Roger Bernat. Foto: Blenda i Carlos Natan López Nazario

De fet, Bernat sempre ha pensat estar més a prop de la festa major que de l’elit cultural. “Entre fer La consagració de la primavera i treure una ‘vaquilla’ al carrer hi ha molt poca diferència”, riu. Tanmateix, lamenta estar “condemnat a treballar en espais suposadament moderns”.

El que li preocupa de debò és la deriva conservadora, no del teatre convencional, sinó dels presumptament progressistes. “El teatre s’està convertint en un espai més moralitzant, més consensual”, diu. “El teatre hauria de ser un espai de llibertat, no un espai on anar a combregar amb certes ideologies”, indica.

Tema d’obertura: ‘Optimisme’, de Vàlius

Andreu Gomila
Escriptor i periodista especialitzat en arts escèniques. Com a autor, ha publicat, entre d'altres, la novel·la 'La mesura de totes les coses' (Empúries, 2021), el poemari 'Felanitx' (Edicions 62, 2020) i l'assaig literari 'Un món esbucat. Joan Alcover i Mallorca' (3i4, 2019).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close