Arts visuals

El Morera de Lleida incorpora les Polaroids d’Àngel Jové fetes durant el viatge per ‘Lo País de Maialussa’

El catàleg del Morera de Lleida ha incorporat recentment una important col·lecció fotogràfica que pertany a una de les etapes creatives més interessants d’Àngel Jové, artista multidisciplinari nascut a Lleida al 1940. Són les polaroids del viatge a ‘Lo País de Maialussa‘, un recorregut per les fronteres de l’oest de Catalunya, el Ponent geogràfic entre Almatret, Mequinensa, Maials… que va trepitjar durant la primavera del 1989 amb la companyia de l’escriptor Carles Hac Mor i el també artista, Benet Rossell.

Una part de la col·lecció pertany actualment a la Generalitat, a través de la Col·lecció Nacional d’Art Contemporani, que les havia adquirit a Àngel Jové 150 Polaroids— i que va dipositar al Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida (que així s’anomena ara). D’altra banda, el mateix Jové ha donat al Morera un altre lot format per 142 Polaroids.

Àngel Jové. Polaroids (Lo País de Maialussa), 1989. Fons del Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida. Dipòsit de la Col·lecció Nacional d’Art Contemporani, 2022. (Foto: Jordi V. Pou)

Les fotos ja han estat exposades en diferents ocasions i van acompanyar el catàleg de la primera exposició resultant del viatge, amb el text de Carles Hac Mor donant compte dels resultats de la recerca artística, antropològica i de llenguatge desenvolupada. També van formar part del llibre De Franja Pur, una revisió dels materials, deu anys després del periple. Ara fa un any, la Sala Marsà de Tàrrega va recuperar la primera exposició i les Polaroids van tornar a sortir a la llum, amb els textos de Hac Mor i el vídeo de 17 hores, que Rossell, va enregistrar i que va batejar amb el nom de Lo Pedrís.

El trio de creadors viatjava en un Renault 4L, de color groc, conduït per Jové i amb el que van rodar per carreteres secundàries i camins plens de pols. Visitaven els pobles amb ganes d’empassar-se noms, espais, paraules i històries que els hi explicava la gent. El col·lectiu havia estat batejat per Carles Hac Mor com “els poetes de Boters”, en homenatge al carrer i al passeig de Lleida. Entre ells, s’havien també batejats amb sobrenoms curiosos: Àngel Jové era l’anguila de Butsènit, Carles Hac Mor, lo Ripitidor i Benet Rossell, lo parentet, també conegut com lo Benet d’Àger.

Àngel Jové. Polaroids (Lo País de Maialussa), 1989. Fons del Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida. Dipòsit de la Col·lecció Nacional d’Art Contemporani, 2022. (Foto: Jordi V. Pou)

Les Polaroids de Jové reflecteixen la mirada curiosa i penetrant de l’artista davant un paisatge físic i humà que no sols contrasta amb la panoràmica urbana a la qual està acostumat, és també una experiència de retorn a les arrels, buscant imatges perdudes, una visió que reflecteix una ruralia agresta, de terra seca i aspra però també plena de lírica. Són imatges d’éssers vius, d’objectes, de pedres, d’instants on apareixen animals, camps de secà, parets de cases velles de poble, portes, finestres, personatges d’esguard immòbil asseguts en velles taules de marbre i camps d’ametllers florits.

Segons escriu la crítica d’art Maria Josep Balsach en el catàleg de l’exposició de la Sala Marsà de Tàrrega, les Polaroids d’Àngel Jové són “imatges congelades d’instants del viatge, suspeses en un lloc i un temps incert”. “La llum afegeix— encimbella la quotidianitat dels interiors i els paisatges s’esblaimen. País inexistent i alhora present en la realitat dels passos de ponent: personatges i cares ennegrides pel sol i pels anys, ramats i esglésies enrunades. Oliveres i carenes de pols ennegrida de secà, terroses i aspres. Jové sempre ens emplaça en imatges que emplacen memòria i antimemòria, somni i realitat, buidor i presència”.

El Morera aconsegueix una col·lecció d’indubtable qualitat artística i documental i que reforça els lligams entre Jové i la ciutat on va néixer i on va fer també el seu debut en el món de l’art amb l’exposició amb la qual es va inaugurar la Petite Galerie. Al llarg de la seva carrera, Jové ha fet no menys de vint exposicions a Lleida. Les Polaroids complementen molt bé un fons on també hi ha obres dels altres dos companys de fonda i carretera, Carles Hac Mor i Benet Rossell. 

Pau Echauz
Periodista. Es va iniciar en el periodisme al diari La Mañana de Lleida i al diari Segre. Ha estat corresponsal de La Vanguardia fins al 2021. Col·laborador al desaparegut Diari de Lleida i La Mañana. Premi Pica d’Estats de periodisme, també va ser president del Col·legi de Periodistes de Lleida (1990-1995).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close