Arts visuals

Salvador Juanpere: reflexions sobre l’art a través de l’escultura, el dibuix i la paraula

Al fons de l’Espai 2 i en el marc del cicle Observatori Tecla Sala, al Centre d’Art de L’Hospitalet que porta aquest nom es pot veure actualment, per primer cop de manera completa, l’extraordinària sèrie dels Puntelli  que Salvador Juanpere ha anat fent durant la darrera dècada.

Salvador Juanpere. Perforar el temps
Centre d’Art Tecla Sala
L’Hospitalet de Llobregat
Fins al 8 de gener de 2023

Els puntelli són aquests puntals o reforços, aquesta mena d’ortesis o petits suports que apareixen en moltes obres escultòriques clàssiques de diferents  èpoques per tal de subjectar o aguantar braços, mans, cames, peus, penis, etc. Són pròtesis que subjecten aquests elements i extremitats al volum principal de l’escultura per tal d’evitar que es puguin escantonar o trencar en qualsevol trasllat, caiguda o moviment.

Es tracta de fragments que, molt sovint, passen desapercebuts o no es veuen perquè l’espectador ja s’hi ha acostumat i sobreentén que “allò” no forma part de l’obra, de la figura, que és una convenció o un afegitó que l’escultor utilitza perquè  l’escultura s’aguanti millor i es conservi compacta.

Juanpere s’ha fixat en aquests elements oblidats, pretesament invisibilitzats i clarament secundaris i els ha convertit en protagonistes de les seves escultures; una forma indirecta de fer notar que tot allò que es veu i que s’exposa forma part de l’obra.

Vista d’una part dels Puntelli i de la manera com estan exposats.

A l’exposició es poden veure 95 rèpliques en marbre d’aquests puntelli que fan referència a 65 escultures clàssiques que l’autor ha estudiat, dibuixat i fotografiat a fi i efecte de convertir-les en el tema de les seves obres tridimensionals. Hi podem trobar des de la còpia romana del Dorífor de Policlet al David de Bernini, de la còpia de l’Apoxiòmenos de Lisip a la del Discòbol de Miró, sense oblidar algunes obres més properes com és el cas de Perseguint la il·lusió, de Miquel Blay, que es troba al MNAC, de Barcelona. Són obres que es poden veure als museus de Roma, Madrid, Atenes, Napoli, Florència, París o Nova York.

La forma de presentar aquests puntelli en unes vitrines o expositors ens fa pensar en una mena d’arqueologia escultòrica, en una manera de rescatar aquests puntals de l’oblit o de la invisibilitat per convertir-los en objectes valorats.

Fris d’escultures… (vulnerables), fotomuntatge de les escultures d’on s’han extret els puntelli.

En un fotomuntatge llarg i apaïsat, titulat Fris d’escultures… (vulnerables), es reprodueixen a petita escala totes les escultures d’on s’han extret els puntelli. Si l’espectador s’hi fixa atentament descobrirà que de la petita reproducció de la imatge s’ha fet desaparèixer aquest adminicle de manera que hom pot imaginar com seria l’escultura sense aquest suport afegit.

En un petit expositor situat al centre de la sala podem accedir a l’Arxiu de Puntelli, una selecció de documentació diversa del procés de treball que compren fulls dels dietaris de l’artista, fotografies de les escultures realitzades als museus i imatges d’internet.  Aquests fulls de dietaris ens permeten introduir-nos en les idees, els dibuixos i els apunts de l’autor i ens ajuden, encara més, a capir i fer-nos càrrec del seu procés de treball i de les seves intencions.

Però a l’exposició també es poden veure dues sèries de treballs que reflexionen sobre l’art a través del dibuix i de la paraula.

A la sèrie La Veu de fons de … (2019-2022) som davant dels rostres i els pensaments dels artistes.  Es tracta de retrats d’una precisió i meticulositat extremes fets amb bolígraf. Per veure’ls i descobrir-los, cal mirar a través dels seus pensaments, a través d’unes frases breus que estan sobreposades als rostres, a través dels espais de les lletres troquelades  i tallades amb làser. Tot plegat, una forma molt imaginativa i visual d’accedir a l’artista a través del seu pensament, de la seva mirada, de sentir la seva veu al fons tot travessant les imatges i les paraules.

Hi podem veure  des del senzill i decidit ”Estic disposat a treballar”, de Juli González, al “Se tu sapessi quanto lavoro c’è da faré…” de Miquel Àngel, passant per frases i pensaments de Beuys, Duchamp, Giacometti, Rodin, Serra, etc.

A la sèrie Entretiens avec … (2020-2022), dibuixos amb bolígraf de punta fina sobre paper Arches, Juanpere contraposa i fa dialogar en un mateix espai dues imatges de manera incisiva, desvetlladora i suggeridora.

En aquest cas hi veiem, per exemple, entre altres comparacions d’expressions de cares i mirades, la semblança i la proximitat de dues vistes del conjunt de cases d’un poble posades de costat: la de la Vilaplana natal de Juanpere dibuixada per ell mateix el 2021 i una vista d’Horta d’Ebre, de Picasso, de 1909, reinterpretada i redibuixada ara per Juanpere. O la comparació entre dos objectes que han esdevingut icones de l’art modern i contemporani com són la pala de Marcel Duchamp  In Advance  of the Broken Arm (1915), i la pala de Joseph Beuys del 1983. O la proximitat de les funcions i de les intencions en dues obres tan allunyades en el temps com ara el detall d’un puntelli del Diadumen de Policlet amb un Prop de Richard Serra del 1968. O la contraposició entre un tall al paper a la manera de Lucio Fontana o el dibuix del detall del dit a la ferida  de la Incredulità di San Tommaso (1601-1602) de Caravaggio.

Vista general de la sala de l’Observatori Tecla Sala amb l’exposició de Salvador Juanpere.

No voldríem acabar sense expressar el nostre reconeixement a la comissària de l’exposició i a la direcció de la Tecla Sala per l’encert que han tingut a l’hora de presentar aquesta exposició i per la idoneïtat d’aquest Observatori que “vol afavorir la prospecció d’artistes en actiu del nostre país que, per la generació a la qual pertanyen o per la conjuntura del sistema de l’art, són presoners d’una invisibilitat manifesta”.

En aquest cas, l’Observatori ens ha permès de veure i accedir a les reflexions de Salvador Juanpere a través i per mitjà de les seves escultures i els seus dibuixos, a través dels apunts dels seus dietaris; tota una lliçó de relectura en profunditat de la història de l’art i de l’escultura feta amb molt ofici, capacitat analítica, un grau molt alt d’observació i una sensibilitat artística exquisida.

Abel Figueres
Llicenciat en Belles Arts (especialitats en escultura i gravat). Ha estat catedràtic d’Ensenyament Secundari i professor del Batxillerat d’Arts Plàstiques, Imatge i Disseny des de 1977 fins al 2016. S'ha dedicat a l'ensenyament de l’art, del dibuix i/o del disseny en diversos llocs i a diferents nivells. Interessat per les relacions entre la teoria, la pràctica, l'educació i la crítica de l'art i del disseny, ha publicat nombrosos articles i textos a diaris, revistes i catàlegs.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close